Mindful koken, een bijdrage aan je mentale gezondheid
Leren focussen op de ervaring van het moment ​

Sharon. ui icon2.png

Hoeveel tijd besteed jij per dag aan koken? Gemiddeld besteden we maar 20 minute aan koken per dag. Koken mag meer plaats krijgen in ons dagelijkse leven.  Niet alleen is het de basis van je gezondheid maar ook de kleuren van voedsel en jezelf uitdagen met nieuwe recepten, geuren en smaken hebben een impact op jouw vitaliteit en een gezond brein. 

Je zal het misschien niet geloven, maar iedereen kan koken, leer meer met voeding vanuit gevoel te werken in plaatst van het denken en je zult versteld staan van wat jij allemaal kunt bereiden. Nieuwe smaken en vaardigheden ontdekken houdt bovendien het brein gezond. Inspiratie recepten kun je onderaan het artikel terugvinden. 

5 redenen waarom koken goed is voor je geestelijke welzijn

1. Je komt tot rust

Door het bereiden van eten kom je letterlijk tot rust, het wordt zelfs ingezet als creatieve therapie bij de behandeling van mensen en kinderen met diverse gezondheidsuitdagingen zoals: ADHD, angst- en eetstoornissen, autisme of depressie.  Het concentreren op simpele handelingen zorgt namelijk voor meer geestelijke kalmte.

2. Voor meer creativiteit en zelfvertrouwen

Koken en bakken zorgt voor meer zelfvertrouwen en kan daarmee de faalangst verminderen. Gebruik je creativiteit meer in plaats van een kookboek. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een mindmap. Neem een ingrediënt waar je echt zin in hebt of iets wat je nog nooit nog hebt geprobeerd. Zoek hierbij passende kruiden, specerijen, groenten en/ of fruit bij. Kies welke techniek je wilt gebruiken.  Wil je blancheren, koken, stomen gratineren, BBQ, roken, pureren, of bijvoorbeeld poffen? Elk techniek geeft een andere smaak aan je eten, wil je een zoete paprika? Dan kun je beter grillen of poffen dan koken.  Belangrijk is dat je niet te veel keuzes tegelijk maakt. Neem liever 5 tot maximaal 7 ingrediënten. 

 

''Nieuwe dingen leren staat gelijk aan groei en groei staat voor meer geluk''

 

3. Het houdt je hersenen gezond

Wanneer je zelf kookt weet je precies wat je binnenkrijgt, alles begint namelijk bij onze spijsvertering en elk persoon heeft een andere spijsvertering. Hoe meer diversiteit aan kleur, natuurlijke producten en de juiste voedingstoffen zoals vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen voor jouw darmflora, hoe beter je brein zal functioneren. Werken jouw darmen niet optimaal? Dan kun je daar lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen van ondervinden, lees hier meer over het lekkende darmsyndroom.

''Wat je in je mond stopt, heeft effect op hoe gezond, alert en actief je bent en het heeft zelfs effect op hoe groot je hersenen zijn, laat onderzoek van het Erasmus Universitair Medisch Centrum zien.''  Bron; AD; Isabelle Voois en Ellen den Hollander

"Koken is een creatief proces waarbij beide hersenhelften worden gebruikt om te kunnen innoveren vanuit eigen gevoel".

 

4. Koken is een vorm van mindfulness

Bezig zijn met mindfulness, het klinkt sommige ‘nuchtere Nederlanders’ toch wat zweverig in de oren. Toch kan het de kwaliteit van je leven verbeteren. Meer en meer mensen hebben last van stress, depressie en burn-out. Maar liefst 57% van de Nederlanders en 1 op de 4 kinderen heeft last van een chronisch ziekte. Bron: volksgezondheid). Wanneer je bewust bezig bent met koken ben je minder bezig met piekeren en kleine irritaties. Je focus ligt op het hier en nu.

Mindfulness komt oorspronkelijk uit het Boeddhisme, waarbij de aandacht opzettelijk in het nu gehouden wordt. Inmiddels worden meer studies  gedaan door wetenschappers naar de verschillende voordelen van mindfulness. Het zou stress verminderen. Je wordt er gelukkiger van. Je kunt je beter focussen. Je gaat minder piekeren. Je kun betere beslissingen nemen. Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen. Je hebt minder last van depressies.  Wetenschappelijk onderzoek, onderbouwt de voordelen van mindfulness.

Volgens WebMD zijn 75% tot 90% van alle doktersbezoeken voor stress gerelateerde aandoeningen en klachten. Waaronder hoofdpijn, hoge bloeddruk, hartproblemen, diabetes, huidaandoeningen, astma, artritis, depressie en angst. 

5. Verbinden en communicatie

Samen koken kan erg gezellig zijn, je communiceert samen over de stappen die je moet nemen tijdens het koken en/ of bakken. Je maakt contact met elkaar waardoor aandacht, wederzijds begrip en waardering ontstaat. 

Inspiratie recepten

Sharon. ui icon2.png
Venkel courgettesoep .JPG

Venkel courgettesoep een echte smaaksensatie

Je lichaam wordt voortdurend bedreigd door vrije radicalen. Laat de antioxidanten die in venkel zit je lichaam beschermen en je spijsvertering bevorderen. 

paprika gerecht Sharon van engelen.jpg

Gevulde paprika's
bomvol smaak

Je lichaam op de juiste manier voeden verlaagt de kans aanzienlijk op chronische ziektes. Het heeft een effect op je zelfvertrouwen, energieniveau en weerbaarheid. 

SMOOTHIE MET BANAAN EN PEER.jpeg

Smoothie met peer
en banaan

Laat je zintuigen inspireren door de geuren en smaken van kaneel, dragon en kardemom in een zijdezachte perens moothie bomvol vitamine en mineralen.

Soep wordt steeds populairder en we zetten het dan ook steeds vaker op ons weekmenu. Wil jij de dag fantastisch starten en ook houden? Eet dan 4x per week tussen 07:00-09:00 uur in de ochtend een warme maaltijd zoals verse soep. Je zult het niet geloven dit doet wonderen!

De maag houdt van warm en vloeibaar eten. Warm ontbijten heeft volgens de Chinese Geneeskunde een heilzaam effect op lichaam en geest. Wat levert een warm ontbijt op?

  • Meer energie

  • Gewichtsverlies

  • Minder zoetbehoefte

  • Meer lichaamswarmte

  • Mentale rust

Lees hier verder wat het verschil is tussen soep en smoothie.

Gebruik als basis een eigengemaakt groente -en/of bottenbouillon. Bottenbouillon is bouillon getrokken van botten. Dat kan zijn van runderbotten, kippenbotten, kalkoen, schaap of bijvoorbeeld vis.  Ben je vegetarisch of veganistisch? Dan adviseer ik je ook eens bottenbouillon klaar te maken. Het is namelijk rijk aan voedingstoffen die wij allemaal echt nodig hebben. 

 

Tijdens het koken van de bottenbouillon worden er ontzettend veel voedingsstoffen onttrokken aan de botten, deze komen in de bouillon terecht. Hoe langer je de botten laat stoven, des te meer voedingsstoffen er in de bouillon terecht komen. Voedingstoffen die je kunt vinden zijn;

Mineralen

  • Calcium

  • Fosfor

  • IJzer

  • Kalium

  • Koper

  • Magnesium

  • Mangaan

  • Natrium

  • Zink

Essentiële aminozuren 

  • Isoleucine

  • Leucine

  • Lysine

  • Methionine

  • Phenylalanine

  • Threonine

  • Valine

  • tryptofaan (beenmerg)

Andere aminozuren 

  • Asparaginezuur

  • Serine

  • Glutaminezuur

  • Proline

  • Glycine

  • Alanine

  • Tyrosine

  • Histidine

  • Arginine

  • Cystine

Een gezonde darmflora kan de lever laten glimlachen!

''De ziekte van Parkinson is de snelst groeiende hersenziekte in de wereld. Hoe kunnen we dat verklaren? Volgens professor Bas Bloem (Radboudumc) hebben we dat onder andere te danken aan bestrijdingsmiddelen. In dit college legt hij uit hoe die onze hersenen kunnen binnendringen en kapotmaken. Gelukkig heeft hij ook goed nieuws, we kunnen Parkinson steeds beter behandelen én wellicht in de toekomst zelfs voorkomen.'' Universiteit van Nederland.

 

Bekijk hieronder het collega van professor Bas Bloem via het kanaal van de van Universiteit van Nederland (alle bronnen kun je terug vinden via mijn kennisbank)

Gratis e-book
'Eten in het ritme van de seizoenen'
Versterk je immuunsysteem door te eten in het ritme van de seizoenen. Voor méér energie en veerkracht.

Sharon van Engelen cover seizoenen_edited.png

ERVARING VAN ANDEREN

jasper.jpg

Jasper, De Ziel

Sharon brengt je terug naar de ziel van voeding. Genieten, maar ook met liefde voor je lijf zorgen. Vol met oude inzichten en vrij van kortdurende hypes.  Een dikke aanrader!

-Iberico-

Nando.jpg

Nando, Bewustzijn

Voor dat ik contact

had met Sharon. Was ik

helemaal niet zo bezig met voeding.  Nadat de

expertise van Sharon

en haar enorme kennis over het menselijk lichaam.

Na dit was het eigenlijk al gelijk duidelijk hoe belangrijk het bewustzijn over voeding is.

De brandstof van het lichaam.

Ronald_edited.jpg

Ronald, Proeven

Sharon combineert haar mensenkennis met haar passie voor (lekker) eten en gezondheid. Een persoon die weet waar ze over praat en dit graag deelt met andere. En tja wat kan je zeggen over de recepten, eigenlijk maar 1 ding en dat is; PROEVEN!